دبستانی ها

دبستانی ها

وبلاگی برای دانش آموزان دوره ی دوم دبستان
دبستانی ها

دبستانی ها

وبلاگی برای دانش آموزان دوره ی دوم دبستان

با خواص درمانی زرشک آشنا شویم

سلام دوستان خوب

من تصمیم گرفته ام که در این وبلاگ،  مطالبی درباره ی سلامتی و تندرستی برایتان بنویسم و قسمتی از مطالب وبلاگ را به آن اختصاص بدهم. بالاخره سلامتی یکی از نعمت های خداست و ما باید در حفظ آن کوشا باشیم. گیاهان دارویی هم در حفظ سلامتی و درمان بیماری ها به ما کمک می کنند. من برای شروع کار به سراغ یک گیاه دارویی پُرخاصیت به نام زرشک رفته ام.

 

البته بچه های خوب استان خراسان جنوبی با این گیاه آشنا هستند، چون بسیاری از کشاورزان این استان مخصوصاً شهرستان قاینات، به کاشت این درختچه مشغول هستند.

پدربزرگ من هم یک باغ زرشک در خراسان جنوبی دارد و من از نزدیک ، این درخت را دیده ام. دردسر این درختچه ها، خارهایی هست که در نقاطِ مختلفِ ساقه های آن وجود دارد و اگر حواستان نباشد، ممکن است در دستان شما فرو رود و آه و ناله ی شما را درآورد. پس مواظب خودتان باشید!

امّا مطلب اصلی که من می خواهم درباره ی آن صحبت کنم، فایده ها و خواص دارویی و درمانی میوه ی آن است یعنی همان زرشکی که ما در زرشک پلو با مرغ از طعم تُرشِ آن لذت می بریم.


یکی از فایده های زرشک، داشتن ویتامین ث فراوان است که می تواند ما را از سرماخوردگی حفظ کند. بچه های عزیز، سرماخوردگی یک نوع عفونت است که توسط میکروبها در قسمت شُش و دستگاه تنفسی اتفاق می افتد. عفونت های دیگری هم هستند که توسط میکروب ها در قسمتهای دیگر بدن انسان اتفاق می افتند، و آدم را مریض می کنند. مثلاً عفونت معده، عفونت روده، عفونت گلو، عفونت کلیه و خیلی عفونتهای دیگر. زرشک به جنگ با این عفونت ها و میکروب ها می رود و در درمان این گونه بیماری ها به ما و بدنِ ما کمک می کند.

شما شاید نام بیماری دیابت یا مرض قند را شنیده باشید. مرض قند متأسفانه بسیاری از اطرافیان ما را درگیر خود ساخته است و علت آن افزایش مقدار قند خون است . زرشک دارای موادی است که که در کنترل مقدار قند خون به بدن کمک می کند و در نتیجه ، افراد دیابتی می توانند داروهای غیر گیاهی (شیمیایی) را به مقدار کمتری مصرف کنند ، چون داروهای شیمیایی عوارض زیادی دارند یعنی علاوه بر خوب کردن یک بیماری در جاهای دیگر بدن ممکن است تولید یک بیماری جدید کنند. 
زرشک در سلامتی قلب و کاهش فشار خون هم به بدن ما کمک می کند. من درباره ی فشارخون در یادداشت های  بعدی به شما توضیح خواهم داد. فقط این را بدانید که باز هم متأسفانه، به خاطر خوردن غذاها و خوراکی های غیر مفید و مُضِر و کم ورزش کردن، خیلی از آدم ها به بیماری فشار خون مبتلا هستند و زرشک می تواند به آنها کمک کند.
بعضی وقت ها خونِ انسان خیلی غلیظ و تیره رنگ می شود. چون خون به سراسر بدن می رود، پزشکان معتقدند که این غلیظی و کثیفی خون، می تواند باعث خیلی از بیماری ها شود . مصرف زرشک ، غلظت و تیرگی خون را کم می کند و سلامتی را به خون هدیه می کند. مصرف زرشک برای کم کردن چربی های دور شکم هم خوب است.

یکی از اعضای مهم بدن، کبد است. کبد کارهای زیادی در بدن انجام می دهد و یک عضو خیلی پرکارِ بدن است. یکی از کارهای کبد تولید صفرا می باشد.صفرا  به سیستم گوارش ریخته می شود و باعث هضم شدن و جذب بهتر چربی های غذا می شود. مصرف زرشک در تولید صفرا به بدن کمک می کند و در نتیجه به هضم غذا کمک می کند.

ما می توانیم به روش های مُختلف از خاصیت های زرشک بهره مند شویم. یک روش استفاده از زرشک، مصرف دانه های زرشک بر روی غذاست، می توانیم با زرشک مُربا درست کنیم و در وعده ی صبحانه از آن استفاده کنیم.
روش دیگر ، استفاده از آب زرشک است.


اما یک روش دیگر که کمتر آن را بکار برده ایم، استفاده از دمنوش زرشک است. برای تهیه ی دمنوش زرشک، ابتدا برای هر نفر، 2 قاشق غذاخوری زرشکِ خشک و تازه شسته شده را در قوری بریزید و سپس 2 لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و بگذارید تا خوب دَم بکشد. بعد هم می توانید آن را با عسل یا نبات ، شیرین کنید و میل نمایید و از خواص گفته شده بهره مند شوید.


همانطور که مصرف بیش از اندازه ی هر چیزی برای بدن بَد است، مصرف زیاد زرشک هم برای بدن خوب نیست و می تواند برای معده و روده مشکل ایجاد کند. برای کسانی که سرفه های خشک ِزیاد هم می کنند، مصرف زرشک خوب نیست و این بیماری را بدتر می کند.


امیدوارم از مطالب این یادداشت استفاده کرده باشید. خداحافظ

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد