بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْمُبِینِ
﴿۲﴾
این آیات [باعظمت] کتاب روشنگر است. (۲)
نَتْلُو عَلَیْکَ مِنْ نَبَإِ مُوسَى وَفِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ
﴿۳﴾
بخشی از سرگذشت [مهم] موسی و فرعون را برای [عبرت گرفتن] مردمی که ایمان می آورند به حق و راستی بر تو می خوانیم. (۳)
إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا
یَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَیَسْتَحْیِی
نِسَاءَهُمْ إِنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ
﴿۴﴾
همانا فرعون [در سرزمین مصر] برتری جویی و سرکشی کرد و مردمش را گروه
گروه ساخت، در حالی که گروهی از آنان را ناتوان و زبون گرفت، پسرانشان را
سر می برید، و زنانشان را [برای بیگاری گرفتن] زنده می گذاشت؛ بی تردید او
از مفسدان بود. (۴)
وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ
﴿۵﴾
و ما می خواستیم به آنان که در آن سرزمین به ناتوانی و زبونی گرفته شده
بودند، نعمت های باارزش دهیم، و آنان را پیشوایان مردم و وارثان [اموال،
ثروت ها و سرزمین های فرعونیان] گردانیم. (۵)
وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَنُرِیَ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا کَانُوا یَحْذَرُونَ
﴿۶﴾
و برای آنان در آن سرزمین، زمینه قدرت و حکومت آماده کنیم، و به فرعون و
هامان و سپاهشان که از ایشان اند چیزی را که از آن هراسناک و در حذر بودند
[و آن پیروزی بنی اسرائیل بر آنان بود] نشان دهیم. (۶)
وَأَوْحَیْنَا إِلَى أُمِّ مُوسَى أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذَا خِفْتِ
عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ وَلَا تَخَافِی وَلَا تَحْزَنِی إِنَّا
رَادُّوهُ إِلَیْکِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ
﴿۷﴾
و به مادر موسی الهام کردیم که او را شیر بده، پس هنگامی که [از سوی
فرعونیان] بر او بترسی به دریایش انداز، و مترس و غمگین مباش که ما حتماً
او را به تو باز می گردانیم، و او را از پیامبران قرار می دهیم. (۷)
فَالْتَقَطَهُ آلُ فِرْعَوْنَ لِیَکُونَ لَهُمْ عَدُوًّا وَحَزَنًا
إِنَّ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا کَانُوا خَاطِئِینَ
﴿۸﴾
[مادرش به الهام خدا او را به دریا انداخت] پس خاندان فرعون او را [از
آب] گرفتند تا سرانجام، دشمنشان و مایه اندوهشان شود. مسلماً فرعون و هامان
و سپاهیان آن دو خطاکار بودند؛ (۸)
وَقَالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْنٍ لِی وَلَکَ لَا
تَقْتُلُوهُ عَسَى أَنْ یَنْفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا وَهُمْ لَا
یَشْعُرُونَ
﴿۹﴾
و همسر فرعون گفت: [این نوزاد] برای من و تو مایه شادمانی و خوشحالی
است، او را نکشید، امید است ما را سود دهد، یا وی را به فرزندی خود بگیریم.
ولی آنان آگاه نبودند [که دشمنشان را به دست خود می پرورند.] (۹)
وَأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَى فَارِغًا إِنْ کَادَتْ لَتُبْدِی بِهِ
لَوْلَا أَنْ رَبَطْنَا عَلَى قَلْبِهَا لِتَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ
﴿۱۰﴾
و قلب مادر موسی [از هر چیز جز یاد فرزندش] تهی شد [و در اضطراب و
نگرانی فرو رفت]. اگر قلبش را [با لطف خود] محکم و استوار نکرده بودیم تا
از باورکنندگان وعده ما باشد، به درستی که نزدیک بود آن [حادثه پنهانی] را
فاش کند، (۱۰)
وَقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّیهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَنْ جُنُبٍ وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ
﴿۱۱﴾
و به خواهر موسی گفت: [اوضاع و احوال] او را پی گیری کن. پس او موسی را
از دور [در آغوش فرعونیان] دید در حالی که خاندان فرعون [پی گیری او را]
درک نمی کردند. (۱۱)
وَحَرَّمْنَا عَلَیْهِ الْمَرَاضِعَ مِنْ قَبْلُ فَقَالَتْ هَلْ
أَدُلُّکُمْ عَلَى أَهْلِ بَیْتٍ یَکْفُلُونَهُ لَکُمْ وَهُمْ لَهُ
نَاصِحُونَ
﴿۱۲﴾
و ما پیش از آن [خوردن شیر] همه زنان شیردهنده را بر او حرام کردیم [تا
پستان هیچ زنی را نگیرد،] پس [خواهرش پیش آمد و] گفت: آیا می خواهید شما را
به خانواده ای راهنمایی کنم که سرپرستی او را برای شما به عهده گیرند و
خیرخواه او باشند؟ (۱۲)
فَرَدَدْنَاهُ إِلَى أُمِّهِ کَیْ تَقَرَّ عَیْنُهَا وَلَا تَحْزَنَ
وَلِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا
یَعْلَمُونَ
﴿۱۳﴾
پس او را به مادرش برگردانیم تا خوشحال و شادمان شود و اندوه نخورد و
بداند که حتماً وعده خدا حق است، ولی بیشتر مردم [که محروم از بصیرت اند
این حقایق را] نمی دانند. (۱۳)
وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آتَیْنَاهُ حُکْمًا وَعِلْمًا وَکَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ
﴿۱۴﴾
چون به توانایی [جسمی و عقلی] خود رسید و رشد و کمال یافت، به او حکمت و دانش دادیم؛ و این گونه نیکوکاران را پاداش می دهیم. (۱۴)
وَدَخَلَ الْمَدِینَةَ عَلَى حِینِ غَفْلَةٍ مِنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ
فِیهَا رَجُلَیْنِ یَقْتَتِلَانِ هَذَا مِنْ شِیعَتِهِ وَهَذَا مِنْ
عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِی مِنْ شِیعَتِهِ عَلَى الَّذِی مِنْ
عَدُوِّهِ فَوَکَزَهُ مُوسَى فَقَضَى عَلَیْهِ قَالَ هَذَا مِنْ عَمَلِ
الشَّیْطَانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُضِلٌّ مُبِینٌ
﴿۱۵﴾
و [موسی] به شهر وارد شد در حالی که اهل آن [در خانه ها استراحت می
کردند و از آنچه در شهر می گذشت] بی خبر بودند، پس دو مرد را در آنجا یافت
که با هم [به قصد نابودی یکدیگر] زد و خورد می کردند، این یک از پیروانش، و
آن دیگر از دشمنانش، آنکه از پیروانش بود از موسی بر ضد کسی که از دشمنانش
بود درخواست یاری کرد، پس موسی مشتی به او زد و او را کشت، گفت: این [نزاع
میان آن دو] از عمل شیطان است، قطعاً او گمراه کننده و دشمنی اش آشکار
است. (۱۵)
قَالَ رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی فَاغْفِرْ لِی فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ
﴿۱۶﴾
گفت: پروردگارا! [از اینکه از جایگاهم درآمدم و وارد شهر شدم] به خود
ستم کردم [مرا از شرّ دشمنانم حفظ کن] و آمرزشت را نصیب من فرما. پس خدا او
را آمرزید؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۶)
قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیرًا لِلْمُجْرِمِینَ
﴿۱۷﴾
گفت: پروردگارا! به خاطر قدرت و نیرویی که به من عطا کردی، هرگز پشتیبان مجرمان نخواهم شد. (۱۷)
فَأَصْبَحَ فِی الْمَدِینَةِ خَائِفًا یَتَرَقَّبُ فَإِذَا الَّذِی
اسْتَنْصَرَهُ بِالْأَمْسِ یَسْتَصْرِخُهُ قَالَ لَهُ مُوسَى إِنَّکَ
لَغَوِیٌّ مُبِینٌ
﴿۱۸﴾
پس [موسی آن شب را] در آن شهر با حالت بیم و نگرانی صبح کرد، در حالی که
[آثار و عواقب حادثه اتفاق افتاده را] انتظار می کشید؛ پس ناگهان دید آنکه
دیروز از او یاری خواسته بود، دوباره وی را به فریادرسی می خواند، [موسی
به او] گفت: همانا تو گمراهی آشکار هستی، [و گمراهیت از اینکه بدون قدرت و
نیرو با فرعونیان به زد و خورد می پردازی، پیداست.] (۱۸)
فَلَمَّا أَنْ أَرَادَ أَنْ یَبْطِشَ بِالَّذِی هُوَ عَدُوٌّ لَهُمَا
قَالَ یَا مُوسَى أَتُرِیدُ أَنْ تَقْتُلَنِی کَمَا قَتَلْتَ نَفْسًا
بِالْأَمْسِ إِنْ تُرِیدُ إِلَّا أَنْ تَکُونَ جَبَّارًا فِی الْأَرْضِ
وَمَا تُرِیدُ أَنْ تَکُونَ مِنَ الْمُصْلِحِینَ
﴿۱۹﴾
هنگامی که خواست با کسی که دشمن هر دوی آنان بود به سختی برخورد کند [و
از آن بنی اسرائیلی مظلوم دفاع نماید، مرد ستمدیده با ارزیابی اشتباهش در
حقّ موسی به تصور آنکه موسی قصد وی را دارد] گفت: ای موسی! آیا می خواهی
مرا بکشی چنان که دیروز یک نفر را کشتی؟ تو می خواهی در این سرزمین فقط
یاغی و سرکش باشی، ونمی خواهی از مصلحان به شمار آیی! (۱۹)
وَجَاءَ رَجُلٌ مِنْ أَقْصَى الْمَدِینَةِ یَسْعَى قَالَ یَا مُوسَى
إِنَّ الْمَلَأَ یَأْتَمِرُونَ بِکَ لِیَقْتُلُوکَ فَاخْرُجْ إِنِّی لَکَ
مِنَ النَّاصِحِینَ
﴿۲۰﴾
و مردی از دورترین [نقطه] شهر شتابان آمد [و] گفت: ای موسی! اشراف و
سران [فرعونی] درباره تو مشورت می کنند که تو را بکشند! بنابراین [از این
شهر] بیرون برو که یقیناً من از خیرخواهان توام. (۲۰)
فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا یَتَرَقَّبُ قَالَ رَبِّ نَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ
﴿۲۱﴾
پس موسی ترسان و نگران در حالی که [حوادث تلخی را] انتظار می کشید از
شهر بیرون رفت، [در آن حال] گفت: پروردگارا! مرا از این مردم ستمکار نجات
بده. (۲۱)
وَلَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَاءَ مَدْیَنَ قَالَ عَسَى رَبِّی أَنْ یَهْدِیَنِی سَوَاءَ السَّبِیلِ
﴿۲۲﴾
هنگامی که به سوی مدین روی آورد، گفت: امید است پروردگارم مرا به راه
راست [که انسان را به نتیجه مطلوب می رساند] راهنمایی کند. (۲۲)
وَلَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ
یَسْقُونَ وَوَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَیْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا
خَطْبُکُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِی حَتَّى یُصْدِرَ الرِّعَاءُ وَأَبُونَا
شَیْخٌ کَبِیرٌ
﴿۲۳﴾
هنگامی که به آب مدین رسید، گروهی از مردم را بر آن یافت که دام هایشان
را آب می دادند، و غیر آنان دو زن را دید که [دام هایشان را از رفتن به سوی
آب] بازمی دارند؛ گفت: چه چیزی شما را بر بازداشتن [گوسفندان] وامی دارد؟
گفتند: ما [این دام هایمان را] آب نمی دهیم تا [این] شبانان [دام هایشان
را] برگردانند و پدر ما پیری کهنسال است [به این علت از انجام این کار
معذور است.] (۲۳)
فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّى إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ
﴿۲۴﴾
پس [موسی] دام هایشان را [به جهت کمک کردن به آن دو] آب داد، سپس به سوی
سایه برگشت و گفت: پروردگارا! به آنچه از خیر بر من نازل می کنی،
نیازمندم. (۲۴)
فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیَاءٍ قَالَتْ إِنَّ
أَبِی یَدْعُوکَ لِیَجْزِیَکَ أَجْرَ مَا سَقَیْتَ لَنَا فَلَمَّا جَاءَهُ
وَقَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ
الظَّالِمِینَ
﴿۲۵﴾
پس یکی از آن دو [زن] در حالی که با حالت شرم و حیا گام برمی داشت، نزد
او آمد [و] گفت: پدرم تو را می طلبد تا پاداش اینکه [دام های] ما را آب
دادی به تو بدهد. چون نزد او آمد و داستانش را بیان کرد، گفت: دیگر نترس که
از آن گروه ستمکار نجات یافتی. (۲۵)
قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ
﴿۲۶﴾
یکی از آن دو زن گفت: ای پدر! او را استخدام کن؛ زیرا بهترین کسی که
استخدام می کنی آن کسی است که نیرومند و امین باشد [و او دارای این صفات
است.] (۲۶)
قَالَ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُنْکِحَکَ إِحْدَى ابْنَتَیَّ هَاتَیْنِ
عَلَى أَنْ تَأْجُرَنِی ثَمَانِیَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ
عِنْدِکَ وَمَا أُرِیدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ
اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ
﴿۲۷﴾
گفت: می خواهم یکی از این دو دخترم را به نکاح تو درآورم به شرط آنکه
هشت سال اجیر من باشی، و اگر ده سال را تمام کردی، اختیارش با خود توست [و
ربطی به اصل قرار داد ندارد]، و من نمی خواهم بر تو سخت گیرم، و به خواست
خدا مرا از شایستگان خواهی یافت. (۲۷)
قَالَ ذَلِکَ بَیْنِی وَبَیْنَکَ أَیَّمَا الْأَجَلَیْنِ قَضَیْتُ فَلَا عُدْوَانَ عَلَیَّ وَاللَّهُ عَلَى مَا نَقُولُ وَکِیلٌ
﴿۲۸﴾
[موسی] گفت: این قرارداد میان من و تو باشد، هر یک از این دو مدت را به
پایان برم هیچ تعدّی و ستمی بر من نیست، و خدا بر آنچه می گوییم، نگهبان و
وکیل است. (۲۸)
فَلَمَّا قَضَى مُوسَى الْأَجَلَ وَسَارَ بِأَهْلِهِ آنَسَ مِنْ جَانِبِ
الطُّورِ نَارًا قَالَ لِأَهْلِهِ امْکُثُوا إِنِّی آنَسْتُ نَارًا
لَعَلِّی آتِیکُمْ مِنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ جَذْوَةٍ مِنَ النَّارِ
لَعَلَّکُمْ تَصْطَلُونَ
﴿۲۹﴾
چون موسی آن مدت را به پایان برد و با خانواده اش رهسپار [مصر] شد، از
جانب طور آتشی دید، به خانواده اش گفت: درنگ کنید که من آتشی دیدم، [می
روم] شاید خبری از آن برای شما بیاورم یا پاره ای از آتش را می آورم تا گرم
شوید. (۲۹)
فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِیَ مِنْ شَاطِئِ الْوَادِ الْأَیْمَنِ فِی
الْبُقْعَةِ الْمُبَارَکَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَنْ یَا مُوسَى إِنِّی أَنَا
اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ
﴿۳۰﴾
چون نزد آن آمد، از جانب راست آن وادی در آن جایگاه مبارک از آن درخت ندا رسید که ای موسی! یقیناً منم خدا پروردگار جهانیان، (۳۰)
وَأَنْ أَلْقِ عَصَاکَ فَلَمَّا رَآهَا تَهْتَزُّ کَأَنَّهَا جَانٌّ
وَلَّى مُدْبِرًا وَلَمْ یُعَقِّبْ یَا مُوسَى أَقْبِلْ وَلَا تَخَفْ
إِنَّکَ مِنَ الْآمِنِینَ
﴿۳۱﴾
و عصایت را بیفکن. پس وقتی آن را دید که تند و سریع حرکت می کند، گویا
ماری باریک و تیزرو است، پشت کنان گریخت و به پشت سر برنگشت. [ندا آمد:] ای
موسی! پیش آی و مترس، بی تردید تو [از آسیب و گزند آن] در امانی، (۳۱)
اسْلُکْ یَدَکَ فِی جَیْبِکَ تَخْرُجْ بَیْضَاءَ مِنْ غَیْرِ سُوءٍ
وَاضْمُمْ إِلَیْکَ جَنَاحَکَ مِنَ الرَّهْبِ فَذَانِکَ بُرْهَانَانِ مِنْ
رَبِّکَ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ إِنَّهُمْ کَانُوا قَوْمًا فَاسِقِینَ
﴿۳۲﴾
دستت را در گریبانت ببر تا بدون هیچ عیبی سفید و درخشان بیرون آید، و
برای [از بین رفتن] ترسی که دچارش شده ای دو دستت را بر سینه بگذار، پس این
دو معجزه از ناحیه پروردگار توست به سوی فرعون و اشراف و سران او که
همواره مردمی نافرمان هستند. (۳۲)
قَالَ رَبِّ إِنِّی قَتَلْتُ مِنْهُمْ نَفْسًا فَأَخَافُ أَنْ یَقْتُلُونِ
﴿۳۳﴾
گفت: پروردگارا! من یک نفر از آنان را کشته ام، می ترسم مرا بکشند، (۳۳)
وَأَخِی هَارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّی لِسَانًا فَأَرْسِلْهُ مَعِیَ رِدْءًا یُصَدِّقُنِی إِنِّی أَخَافُ أَنْ یُکَذِّبُونِ
﴿۳۴﴾
و برادرم هارون زبانش از من گویاتر است، پس او را همراه من بفرست که
یاور و دستیارم باشد تا [در همه امور] مرا تصدیق کند؛ زیرا می ترسم [فرعون و
فرعونیان] تکذیبم کنند. (۳۴)
قَالَ سَنَشُدُّ عَضُدَکَ بِأَخِیکَ وَنَجْعَلُ لَکُمَا سُلْطَانًا
فَلَا یَصِلُونَ إِلَیْکُمَا بِآیَاتِنَا أَنْتُمَا وَمَنِ اتَّبَعَکُمَا
الْغَالِبُونَ
﴿۳۵﴾
[خدا] گفت: به زودی قدرت و نیرویت را به وسیله برادرت افزون کنم، و برای
هر دوی شما به خاطر معجزات ما [که در اختیارتان نهاده ام] قدرتی قرار می
دهم که آنان به شما دست نیابند، شما و آنان که از شما پیروی کنند، پیروزید.
(۳۵)
فَلَمَّا جَاءَهُمْ مُوسَى بِآیَاتِنَا بَیِّنَاتٍ قَالُوا مَا هَذَا
إِلَّا سِحْرٌ مُفْتَرًى وَمَا سَمِعْنَا بِهَذَا فِی آبَائِنَا
الْأَوَّلِینَ
﴿۳۶﴾
پس هنگامی که موسی آیات روشن ما را برای آنان آورد، گفتند: این جز
جادویی ساختگی و دروغین نیست، و ما این [ادعای نبوّت و دعوت به توحید] را
از پدران پیشین خود نشنیده ایم [که به ما گفته باشند کسی در میانشان به
عنوان پیامبر و دعوت کننده به توحید آمده باشد!!] (۳۶)
وَقَالَ مُوسَى رَبِّی أَعْلَمُ بِمَنْ جَاءَ بِالْهُدَى مِنْ عِنْدِهِ
وَمَنْ تَکُونُ لَهُ عَاقِبَةُ الدَّارِ إِنَّهُ لَا یُفْلِحُ
الظَّالِمُونَ
﴿۳۷﴾
و موسی گفت: پروردگارم به کسی که از نزد او هدایت آورده و به کسی که
سرانجام نیک برای اوست داناتر است؛ بی تردید ستمکاران پیروز نمی شوند. (۳۷)
وَقَالَ فِرْعَوْنُ یَا أَیُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَکُمْ مِنْ
إِلَهٍ غَیْرِی فَأَوْقِدْ لِی یَا هَامَانُ عَلَى الطِّینِ فَاجْعَلْ لِی
صَرْحًا لَعَلِّی أَطَّلِعُ إِلَى إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّی لَأَظُنُّهُ مِنَ
الْکَاذِبِینَ
﴿۳۸﴾
و فرعون گفت: ای اشراف و سران [مملکت]! من برای شما هیچ معبودی جز خود
نمی شناسم، پس ای هامان! برایم بر گِل آتش بیفروز [تا آجر محکم و قوی به
دست آید]، پس برایم برجی بلند بساز شاید بر معبود موسی آگاهی و اطلاع یابم،
و البته من او را از دروغگویان می پندارم. (۳۸)
وَاسْتَکْبَرَ هُوَ وَجُنُودُهُ فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ إِلَیْنَا لَا یُرْجَعُونَ
﴿۳۹﴾
او و سپاهیانش به ناحق در زمین سرکشی و تکبّر کردند، و پنداشتند که آنان را به سوی ما بازنمی گردانند، (۳۹)
فَأَخَذْنَاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِی الْیَمِّ فَانْظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِینَ
﴿۴۰﴾
پس او و سپاهیانش را گرفتیم و در دریا افکندیم؛ پس با تأمل بنگر که سرانجام ستمکاران چگونه بود؟ (۴۰)
وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ لَا یُنْصَرُونَ
﴿۴۱﴾
و آنان را [به کیفر طغیانشان] پیشوایانی که دعوت به آتش می کنند قرار دادیم، و روز قیامت یاری نمی شوند، (۴۱)
وَأَتْبَعْنَاهُمْ فِی هَذِهِ الدُّنْیَا لَعْنَةً وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ هُمْ مِنَ الْمَقْبُوحِینَ
﴿۴۲﴾
و آنان را در این دنیا با لعنت بدرقه کردیم، و روز قیامت از زشت رویان [و مطرودان] از رحمت خدایند، (۴۲)
وَلَقَدْ آتَیْنَا مُوسَى الْکِتَابَ مِنْ بَعْدِ مَا أَهْلَکْنَا
الْقُرُونَ الْأُولَى بَصَائِرَ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَرَحْمَةً لَعَلَّهُمْ
یَتَذَکَّرُونَ
﴿۴۳﴾
و پس از آنکه اقوام پیشین را [چون قوم نوح و هود و صالح و لوط] هلاک
کردیم، به موسی کتاب دادیم که برای مردم وسیله بینایی و هدایت و رحمتی بود،
تا متذکّر و هوشیار شوند. (۴۳)
وَمَا کُنْتَ بِجَانِبِ الْغَرْبِیِّ إِذْ قَضَیْنَا إِلَى مُوسَى الْأَمْرَ وَمَا کُنْتَ مِنَ الشَّاهِدِینَ
﴿۴۴﴾
تو در جانب غربی [وادی طور] حضور نداشتی هنگامی که ما [با نازل کردن
تورات] امر نبوّت موسی را به انجام رساندیم، و از شاهدان [آن واقعه مهم هم]
نبودی. (۴۴)
وَلَکِنَّا أَنْشَأْنَا قُرُونًا فَتَطَاوَلَ عَلَیْهِمُ الْعُمُرُ
وَمَا کُنْتَ ثَاوِیًا فِی أَهْلِ مَدْیَنَ تَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِنَا
وَلَکِنَّا کُنَّا مُرْسِلِینَ
﴿۴۵﴾
ولی ما ملت هایی را پدید آوردیم، پس روزگار درازی بر آنان گذشت [تا جایی
که سرگذشتشان فراموش شد، اکنون ما سرگذشتشان را به تو وحی می کنیم تا برای
مردم بیان کنی]. و تو در میان مردم مدین ساکن نبودی تا نشانه های [قدرت و
خشم] ما را [که به آنان رسید] بر اینان [که در مکه، آلوده به طغیان و
فسادند] بخوانی، ولی ما بودیم که تو را به پیامبری فرستادیم [و سرگذشت مردم
مدین را به تو وحی کردیم تا بر آنان بخوانی.] (۴۵)
وَمَا کُنْتَ بِجَانِبِ الطُّورِ إِذْ نَادَیْنَا وَلَکِنْ رَحْمَةً
مِنْ رَبِّکَ لِتُنْذِرَ قَوْمًا مَا أَتَاهُمْ مِنْ نَذِیرٍ مِنْ قَبْلِکَ
لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ
﴿۴۶﴾
و زمانی که ما موسی را ندا دادیم، تو در ناحیه طور نبودی ولی به سبب
رحمتی از پروردگارت [سرگذشت موسی را به تو وحی کردیم] تا به مردمی که پیش
از تو [تا زمان عیسی] بیم دهنده ای برای آنان نیامده بود، بیم دهی تا
متذکّر و هوشیار شوند. (۴۶)
وَلَوْلَا أَنْ تُصِیبَهُمْ مُصِیبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ
فَیَقُولُوا رَبَّنَا لَوْلَا أَرْسَلْتَ إِلَیْنَا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ
آیَاتِکَ وَنَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ
﴿۴۷﴾
و اگر نه آن بود که به سبب گناهانی که مرتکب شدند عذابی به آنان برسد،
پس بگویند: پروردگارا! چرا پیامبری به سوی ما نفرستادی تا از آیاتت پیروی
کنیم و از مؤمنان باشیم [بی تردید در عذاب کردن و هلاکتشان شتاب می
نمودیم.] (۴۷)
فَلَمَّا جَاءَهُمُ الْحَقُّ مِنْ عِنْدِنَا قَالُوا لَوْلَا أُوتِیَ
مِثْلَ مَا أُوتِیَ مُوسَى أَوَلَمْ یَکْفُرُوا بِمَا أُوتِیَ مُوسَى مِنْ
قَبْلُ قَالُوا سِحْرَانِ تَظَاهَرَا وَقَالُوا إِنَّا بِکُلٍّ کَافِرُونَ
﴿۴۸﴾
پس هنگامی که حق [چون قرآن و پیامبر] از سوی ما برای آنان آمد [به جای
آنکه بپذیرند] گفتند: چرا مانند آنچه به موسی دادند به او نداده اند؟ آیا
پیش از این به آنچه به موسی داده شد، کفر نورزیدند؟! گفتند: [این تورات و
قرآن] دو جادویند که پشتیبان یکدیگرند!! و گفتند: ما منکر هر دو هستیم!!
(۴۸)
قُلْ فَأْتُوا بِکِتَابٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ هُوَ أَهْدَى مِنْهُمَا أَتَّبِعْهُ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ
﴿۴۹﴾
بگو: [بنا بر ادعای شما چنانچه تورات و قرآن از جانب خدا نیست] اگر راست
می گویید کتابی از نزد خدا بیاورید که هدایت کننده تر از این دو باشد تا
آن را پیروی کنم. (۴۹)
فَإِنْ لَمْ یَسْتَجِیبُوا لَکَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا یَتَّبِعُونَ
أَهْوَاءَهُمْ وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَیْرِ هُدًى
مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ
﴿۵۰﴾
پس اگر پاسخ تو را ندادند بدان که فقط از هواهای نفسانی خود پیروی می
کنند و گمراه تر از کسی که بدون هدایتی از سوی خدا از هواهای نفسانی خود
پیروی کند، کیست؟ مسلماً خدا مردم ستمکار را هدایت نمی کند. (۵۰)
وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ
﴿۵۱﴾
ما این قرآن را برای آنان پی در پی و به هم پیوسته [به صورت سوره ای پس
از سوره ای و آیه ای بعد از آیه ای] آوردیم تا متذکّر و هوشیار [حقایق]
شوند. (۵۱)
الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ مِنْ قَبْلِهِ هُمْ بِهِ یُؤْمِنُونَ
﴿۵۲﴾
[و برخی از] کسانی که پیش از قرآن کتابشان دادیم، به قرآن ایمان می آورند، (۵۲)
وَإِذَا یُتْلَى عَلَیْهِمْ قَالُوا آمَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّنَا إِنَّا کُنَّا مِنْ قَبْلِهِ مُسْلِمِینَ
﴿۵۳﴾
و هنگامی که بر آنان خوانند، می گویند: به آن ایمان آوردیم، یقیناً این
قرآن از سوی پروردگارمان حق و درست است، البته ما پیش از نزول آن [به سبب
راهنمایی های تورات و انجیل] تسلیم بودیم. (۵۳)
أُولَئِکَ یُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْنِ بِمَا صَبَرُوا
وَیَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ
یُنْفِقُونَ
﴿۵۴﴾
اینان به علت صبری که [بر ایمان و عمل به قرآن] کردند و بدی [مردم] را
با نیکی و خوبی خود دفع می کنند و از آنچه به آنان روزی کرده ایم، انفاق می
نمایند، دوبار پاداششان می دهند. (۵۴)
وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا
أَعْمَالُنَا وَلَکُمْ أَعْمَالُکُمْ سَلَامٌ عَلَیْکُمْ لَا نَبْتَغِی
الْجَاهِلِینَ
﴿۵۵﴾
و هنگامی که سخن بیهوده ای بشنوند، از آن روی برمی گردانند و می گویند:
اعمال ما برای ما و اعمال شما برای شما، سلام بر شما [سلام متارکه]، ما
خواستار [همنشینی و معاشرت با] نادانان نیستیم. (۵۵)
إِنَّکَ لَا تَهْدِی مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَکِنَّ اللَّهَ یَهْدِی مَنْ یَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ
﴿۵۶﴾
قطعاً تو نمی توانی هر که را خود دوست داری هدایت کنی، بلکه خدا هر که
را بخواهد هدایت می کند؛ و او به هدایت پذیران داناتر است، (۵۶)
وَقَالُوا إِنْ نَتَّبِعِ الْهُدَى مَعَکَ نُتَخَطَّفْ مِنْ أَرْضِنَا
أَوَلَمْ نُمَکِّنْ لَهُمْ حَرَمًا آمِنًا یُجْبَى إِلَیْهِ ثَمَرَاتُ
کُلِّ شَیْءٍ رِزْقًا مِنْ لَدُنَّا وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا
یَعْلَمُونَ
﴿۵۷﴾
و [مشرکان برای معذور بودن خود در نپذیرفتن هدایت] گفتند: اگر ما همراه
تو از هدایت [قرآن] پیروی کنیم [به وسیله مشرکان قلدر عرب] از سرزمینمان
[شهر مکه] ربوده خواهیم شد! آیا ما آنان را در حرم امنی جای ندادیم که
همواره [در همه فصول سال] هر نوع میوه و محصولی که رزقی از سوی ماست به سوی
آن گردآوری می شود؟ ولی بیشتر آنان معرفت و دانش [نسبت به واقعیات]
ندارند. (۵۷)
وَکَمْ أَهْلَکْنَا مِنْ قَرْیَةٍ بَطِرَتْ مَعِیشَتَهَا فَتِلْکَ
مَسَاکِنُهُمْ لَمْ تُسْکَنْ مِنْ بَعْدِهِمْ إِلَّا قَلِیلًا وَکُنَّا
نَحْنُ الْوَارِثِینَ
﴿۵۸﴾
چه بسیار [اهل] شهرهایی را که [به سبب فراوانی نعمت] در زندگی خود
گرفتار سرمستی و طغیان شده بودند، هلاک کردیم، پس این ها خانه های ایشان
است که پس از آنان [خراب و ویران شده و] جز اندکی مورد سکونت قرار نگرفته
اند، و فقط ما وارث آنان هستیم! (۵۸)
وَمَا کَانَ رَبُّکَ مُهْلِکَ الْقُرَى حَتَّى یَبْعَثَ فِی أُمِّهَا
رَسُولًا یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِنَا وَمَا کُنَّا مُهْلِکِی الْقُرَى
إِلَّا وَأَهْلُهَا ظَالِمُونَ
﴿۵۹﴾
و پروردگارت بر آن نبوده است که شهرها را نابود کند، تا آنکه [پیش از
نابودی] در مرکز آنها پیامبری برانگیزد که آیات ما را بر آنان بخواند، و ما
[در هیچ حالی از احوال] نابودکننده شهرها نبوده ایم مگر در حالی که اهلش
ستمکار بوده اند. (۵۹)
وَمَا أُوتِیتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَمَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا
وَزِینَتُهَا وَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ وَأَبْقَى أَفَلَا تَعْقِلُونَ
﴿۶۰﴾
آنچه به شما داده شده کالا و ابزار زندگی دنیا و زینت آن است، و آنچه نزد خداست بهتر و پایدارتر است؛ آیا نمی اندیشید؟ (۶۰)
أَفَمَنْ وَعَدْنَاهُ وَعْدًا حَسَنًا فَهُوَ لَاقِیهِ کَمَنْ
مَتَّعْنَاهُ مَتَاعَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا ثُمَّ هُوَ یَوْمَ
الْقِیَامَةِ مِنَ الْمُحْضَرِینَ
﴿۶۱﴾
پس آیا کسی که وعده نیک به او داده ایم و حتماً به آن خواهد رسید، مانند
کسی است که او را [فقط] از کالا و ابزار زندگی دنیا برخوردارش کرده ایم،
سپس او در روز قیامت از احضار شوندگان [برای عذاب] است؟! (۶۱)
وَیَوْمَ یُنَادِیهِمْ فَیَقُولُ أَیْنَ شُرَکَائِیَ الَّذِینَ کُنْتُمْ تَزْعُمُونَ
﴿۶۲﴾
و [یاد کن] روزی را که خدا آنان را ندا می دهد و می گوید: کجایند معبودانی که می پنداشتید شریکان من [در ربوبیت] هستند؟ (۶۲)
قَالَ الَّذِینَ حَقَّ عَلَیْهِمُ الْقَوْلُ رَبَّنَا هَؤُلَاءِ
الَّذِینَ أَغْوَیْنَا أَغْوَیْنَاهُمْ کَمَا غَوَیْنَا تَبَرَّأْنَا
إِلَیْکَ مَا کَانُوا إِیَّانَا یَعْبُدُونَ
﴿۶۳﴾
کسانی که عذاب بر آنان حتمی و لازم شده [از سردمداران شرک و کفر که مردم
را به اطاعت و بندگی خود واداشتند] می گویند: پروردگارا! اینانند [مطیعان
ما] که گمراهشان کردیم، همان گونه که ما [به اختیار خود] گمراه شدیم آنان
را نیز [به اختیار و انتخاب خودشان] گمراه کردیم، [از آنان] به سوی تو
بیزاری می جوییم، ما را نمی پرستیدند، [بلکه هوای نفسشان را می پرستیدند،]
(۶۳)
وَقِیلَ ادْعُوا شُرَکَاءَکُمْ فَدَعَوْهُمْ فَلَمْ یَسْتَجِیبُوا
لَهُمْ وَرَأَوُا الْعَذَابَ لَوْ أَنَّهُمْ کَانُوا یَهْتَدُونَ
﴿۶۴﴾
و [به مطیعان] گفته شود: شریکان خود را [که می پرستیدید] بخوانید. پس
آنها را می خوانند ولی آنها پاسخشان را نمی دهند، و عذاب را می بینند و
آرزو می کنند که ای کاش هدایت می یافتند، (۶۴)
وَیَوْمَ یُنَادِیهِمْ فَیَقُولُ مَاذَا أَجَبْتُمُ الْمُرْسَلِینَ
﴿۶۵﴾
و روزی که خدا آنان را ندا می دهد و می گوید: چه پاسخی به پیامبران دادید؟ (۶۵)
فَعَمِیَتْ عَلَیْهِمُ الْأَنْبَاءُ یَوْمَئِذٍ فَهُمْ لَا یَتَسَاءَلُونَ
﴿۶۶﴾
پس در آن روز [به خاطر ترس و هراس فراگیر و به سبب محجوب بودن دل هایشان
و قطع رابطه آنان با علل و اسباب، همه] اخبار [واقعی] بر آنان پوشیده ماند
[و راه نجات از همه طرف بر آنان مسدود است]، بنابراین از یکدیگر پرسش هم
نمی کنند، (۶۶)
فَأَمَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَعَسَى أَنْ یَکُونَ مِنَ الْمُفْلِحِینَ
﴿۶۷﴾
و اما کسی که [از شرک و عصیان] توبه کرده و ایمان آورده و کار شایسته انجام داده، امید است که از رستگاران باشد، (۶۷)
وَرَبُّکَ یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ وَیَخْتَارُ مَا کَانَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَتَعَالَى عَمَّا یُشْرِکُونَ
﴿۶۸﴾
و پروردگارت آنچه را بخواهد می آفریند و [آنچه را بخواهد] بر می گزیند،
برای آنان [در برابر اراده او در قلمرو تکوین و تشریع] اختیاری نیست؛ منزّه
است خدا و برتر است از آنچه برای او شریک می گیرند، (۶۸)
وَرَبُّکَ یَعْلَمُ مَا تُکِنُّ صُدُورُهُمْ وَمَا یُعْلِنُونَ
﴿۶۹﴾
و پروردگارت آنچه را سینه هایشان پنهان می نماید و آنچه را آشکار می کند، می داند (۶۹)
وَهُوَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْحَمْدُ فِی الْأُولَى وَالْآخِرَةِ وَلَهُ الْحُکْمُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ
﴿۷۰﴾
و اوست خدا که معبودی جز او نیست، همه ستایش ها در دنیا و آخرت ویژه
اوست، و فرمانروایی فقط برای اوست، و تنها به سوی او بازگردانده می شوید.
(۷۰)
قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَیْکُمُ اللَّیْلَ سَرْمَدًا
إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَیْرُ اللَّهِ یَأْتِیکُمْ
بِضِیَاءٍ أَفَلَا تَسْمَعُونَ
﴿۷۱﴾
بگو: به من خبر دهید، اگر خدا شب را بر شما تا روز قیامت پاینده و جاوید
کند، کدام معبودی است جز خدا که برای شما روشنایی بیاورد؟ پس آیا [دعوت او
را] نمی شنوید؟ (۷۱)
قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَیْکُمُ النَّهَارَ سَرْمَدًا
إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَیْرُ اللَّهِ یَأْتِیکُمْ
بِلَیْلٍ تَسْکُنُونَ فِیهِ أَفَلَا تُبْصِرُونَ
﴿۷۲﴾
بگو: به من خبر دهید اگر خدا روز را بر شما تا روز قیامت پاینده و جاوید
کند، کدام معبودی است جز خدا که شبی را برای شما بیاورد تا در آن
بیارامید؟ پس آیا [آثار قدرت او را] نمی بینید؟ (۷۲)
وَمِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ لِتَسْکُنُوا
فِیهِ وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
﴿۷۳﴾
و از رحمت خود شب و روز را برای شما قرار داد، تا در شب بیارامید و [در روز] رزق و روزی بجویید، باشد که سپاس گزاری کنید. (۷۳)
وَیَوْمَ یُنَادِیهِمْ فَیَقُولُ أَیْنَ شُرَکَائِیَ الَّذِینَ کُنْتُمْ تَزْعُمُونَ
﴿۷۴﴾
و [یاد کن] روزی را که خدا آنان را ندا می کند و می گوید: کجایند معبودانی که می پنداشتید شریکان من [در ربوبیت] هستند؟ (۷۴)
وَنَزَعْنَا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ شَهِیدًا فَقُلْنَا هَاتُوا
بُرْهَانَکُمْ فَعَلِمُوا أَنَّ الْحَقَّ لِلَّهِ وَضَلَّ عَنْهُمْ مَا
کَانُوا یَفْتَرُونَ
﴿۷۵﴾
و از هر امتی گواه مطلع و آگاهی [چون پیامبر یا امام معصوم یا شخصی عادل
و صالح] بیرون می آوریم، و [در محضر او به امت] می گوییم: دلیل خود را [بر
درستی آیین شرک] بیاورید. پس برای آنان یقینی شود که بی تردید حق [یعنی
توحید] ویژه خداست، و آنچه را به دروغ [به عنوان شریک خدا] می ساختند از
دستشان می رود و گم می شود. (۷۵)
إِنَّ قَارُونَ کَانَ مِنْ قَوْمِ مُوسَى فَبَغَى عَلَیْهِمْ
وَآتَیْنَاهُ مِنَ الْکُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ
بِالْعُصْبَةِ أُولِی الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ
إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْفَرِحِینَ
﴿۷۶﴾
همانا قارون از قوم موسی بود که بر آنان تعدی و تجاوز کرد، و از گنجینه
های مال و ثروت آن اندازه به او دادیم که حمل کلیدهایش بر گروهی نیرومند
گران و دشوار می آمد. [یاد کن] هنگامی که قومش به او گفتند: [متکبرانه و
مغرورانه] شادی مکن، قطعاً خدا شادمانان [متکبر و مغرور] را دوست ندارد.
(۷۶)
وَابْتَغِ فِیمَا آتَاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنْسَ
نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَأَحْسِنْ کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ
وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ
الْمُفْسِدِینَ
﴿۷۷﴾
در آنچه خدا به تو عطا کرده است سرای آخرت را بجوی، و سهم خود را از
دنیا فراموش مکن، و نیکی کن همان گونه که خدا به تو نیکی کرده است، و در
زمین خواهان فساد مباش، بی تردید خدا مفسدان را دوست ندارد. (۷۷)
قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِنْدِی أَوَلَمْ یَعْلَمْ
أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَکَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ
أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَکْثَرُ جَمْعًا وَلَا یُسْأَلُ عَنْ
ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ
﴿۷۸﴾
گفت: جز این نیست که این [ثروت و مال انبوه] را بر پایه دانشی که نزد من
است به من داده اند. آیا نمی دانست که خدا پیش از او اقوامی را هلاک کرده
است که از او نیرومندتر و ثروت اندوزتر بودند؟ و مجرمان [که جرمشان معلوم و
مشهود است] از گناهانشان بازپرسی نمی شود. (۷۸)
فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِی زِینَتِهِ قَالَ الَّذِینَ یُرِیدُونَ
الْحَیَاةَ الدُّنْیَا یَا لَیْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِیَ قَارُونُ
إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٍ
﴿۷۹﴾
[قارون] در میان آرایش و زینت خود بر قومش درآمد؛ آنانکه خواهان زندگی
دنیا بودند، گفتند: ای کاش مانند آنچه به قارون داده اند برای ما هم بود،
واقعاً او دارای بهره بزرگی است. (۷۹)
وَقَالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیْلَکُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَیْرٌ
لِمَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا یُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ
﴿۸۰﴾
و کسانی که معرفت و دانش به آنان عطا شده بود، گفتند: وای بر شما پاداش
خدا برای کسانی که ایمان آورده و کار شایسته انجام داده اند بهتر است. و
[این حقیقت الهیه را] جز شکیبایان در نمی یابند. (۸۰)
فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا کَانَ لَهُ مِنْ فِئَةٍ
یَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَمَا کَانَ مِنَ الْمُنْتَصِرِینَ
﴿۸۱﴾
پس او و خانه اش را در زمین فرو بردیم، و هیچ گروهی غیر از خدا برای او
نبود که وی را [برای رهایی از عذاب] یاری دهد، و خود نیز نتوانست از خود
دفاع کند. (۸۱)
وَأَصْبَحَ الَّذِینَ تَمَنَّوْا مَکَانَهُ بِالْأَمْسِ یَقُولُونَ
وَیْکَأَنَّ اللَّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ
وَیَقْدِرُ لَوْلَا أَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا لَخَسَفَ بِنَا
وَیْکَأَنَّهُ لَا یُفْلِحُ الْکَافِرُونَ
﴿۸۲﴾
و بامدادان، آنانکه دیروز مقام و جایگاه او را آرزو داشتند [چنان حالی
شدند که] می گفتند: وه! گویی خدا رزق را برای هر کس از بندگانش بخواهد وسعت
می دهد، و [برای هر که بخواهد] تنگ می گیرد، اگر خدا بر ما منت نگذاشته
بود، ما را نیز در زمین فرو برده بود، وه، گویی کافران رستگار نمی شوند.
(۸۲)
تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ
عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ
﴿۸۳﴾
آن سرای [پرارزش] آخرت را برای کسانی قرار می دهیم که در زمین هیچ برتری
و تسلّط و هیچ فسادی را نمی خواهند؛ و سرانجام [نیک] برای پرهیزکاران است.
(۸۳)
مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْهَا وَمَنْ جَاءَ
بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یُجْزَى الَّذِینَ عَمِلُوا السَّیِّئَاتِ إِلَّا مَا
کَانُوا یَعْمَلُونَ
﴿۸۴﴾
هر کس کار نیکی [به پیشگاه خدا] بیاورد، پاداشی بهتر از آن برای اوست، و
هر کس کار بدی بیاورد [پس بداند آنان که کارهای ناشایسته انجام داده اند]
جزا داده نمی شوند مگر آنچه را همواره انجام می داده اند. (۸۴)
إِنَّ الَّذِی فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لَرَادُّکَ إِلَى مَعَادٍ
قُلْ رَبِّی أَعْلَمُ مَنْ جَاءَ بِالْهُدَى وَمَنْ هُوَ فِی ضَلَالٍ
مُبِینٍ
﴿۸۵﴾
یقیناً کسی که [ابلاغ و عمل کردن به] قرآن را بر تو واجب کرده است،
حتماً تو را به بازگشت گاه [رفیع و بلند مرتبه ات، شهر مکه] بازمی گرداند.
بگو: پروردگارم به کسی که هدایت را آورده است و به کسی که در گمراهی آشکاری
است، داناتر است. (۸۵)
وَمَا کُنْتَ تَرْجُو أَنْ یُلْقَى إِلَیْکَ الْکِتَابُ إِلَّا رَحْمَةً مِنْ رَبِّکَ فَلَا تَکُونَنَّ ظَهِیرًا لِلْکَافِرِینَ
﴿۸۶﴾
و تو امید و انتظار نداشتی که این کتاب بر تو القا شود، لکن رحمتی از
سوی پروردگارت بود [که بر تو القا شد]؛ پس هرگز پشتیبان کافران مباش، (۸۶)
وَلَا یَصُدُّنَّکَ عَنْ آیَاتِ اللَّهِ بَعْدَ إِذْ أُنْزِلَتْ
إِلَیْکَ وَادْعُ إِلَى رَبِّکَ وَلَا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِکِینَ
﴿۸۷﴾
و مبادا [کفر پیشگان لجوج] تو را از [ابلاغ] آیات خدا پس از آنکه به سوی
تو نازل شد باز دارند، و به جانب پروردگارت دعوت کن، و هرگز از مشرکان
مباش، (۸۷)
وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ کُلُّ
شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُکْمُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ
﴿۸۸﴾
و با خدا معبودی دیگر مخوان، جز او معبودی نیست، هر چیزی مگر ذات او
هلاک شدنی است، فرمانروایی [بر همه جهان هستی] ویژه اوست، و فقط به سوی او
بازگردانده می شوید. (۸۸)