بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
کَذَلِکَ یُوحِی إِلَیْکَ وَإِلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکَ اللَّهُ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ
﴿۳﴾
این گونه خدای توانای شکست ناپذیر و حکیم به سوی تو و کسانی [از پیامبران] که پیش از تو بودند، وحی می کند. (۳)
لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
﴿۴﴾
آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است، فقط در سیطره مالکیّت و فرمانروایی اوست، و او بلند مرتبه و بزرگ است. (۴)
تَکَادُ السَّمَاوَاتُ یَتَفَطَّرْنَ مِنْ فَوْقِهِنَّ وَالْمَلَائِکَةُ
یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَیَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِی الْأَرْضِ
أَلَا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ
﴿۵﴾
نزدیک است آسمان ها از فرازشان [به سبب عظمت وحی] بشکافند و فرشتگان،
پروردگارشان را همواره همراه با سپاس و ستایش تسبیح می گویند، و برای کسانی
که در زمین هستند، درخواست آمرزش می کنند؛ آگاه باشید! بی تردید خدا بسیار
آمرزنده و مهربان است. (۵)
وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیَاءَ اللَّهُ حَفِیظٌ عَلَیْهِمْ وَمَا أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکِیلٍ
﴿۶﴾
و کسانی که غیر خدا را سرپرستان و یاران خود گرفته اند، خدا نگهبان و
مراقب بر [اعمال و گفتار] آنان است و تو کارساز و وکیل بر آنان نیستی. (۶)
وَکَذَلِکَ أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ
الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا وَتُنْذِرَ یَوْمَ الْجَمْعِ لَا رَیْبَ فِیهِ
فَرِیقٌ فِی الْجَنَّةِ وَفَرِیقٌ فِی السَّعِیرِ
﴿۷﴾
و این گونه قرآنی [به زبان] عربی [فصیح و گویا] به تو وحی کردیم تا
[مردمِ] ام القری [شهر مکه] و کسانی را که پیرامون آن هستند، بیم دهی، و
آنان را از روز جمع شدن [یعنی روز قیامت] که تردیدی در آن نیست بترسانی،
[روزی که] گروهی در بهشت اند و گروهی در آتش سوزان. (۷)
وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَهُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَکِنْ یُدْخِلُ
مَنْ یَشَاءُ فِی رَحْمَتِهِ وَالظَّالِمُونَ مَا لَهُمْ مِنْ وَلِیٍّ
وَلَا نَصِیرٍ
﴿۸﴾
اگر خدا می خواست آنان را [از روی جبر بر محور هدایت] امت واحدی قرار می
داد، ولی [هدایت اجباری فاقد ارزش است] هر که را بخواهد [در صورتی که
ستمکار به آیات خدا نباشد] در رحمت خود در آورد؛ و ستمکاران را هیچ دوست و
یاوری [که از عذاب نجاتشان دهد] نیست. (۸)
أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیَاءَ فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِیُّ
وَهُوَ یُحْیِی الْمَوْتَى وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ
﴿۹﴾
آیا به جای او سرپرستان و معبودانی برای خود گرفته اند؟ در حالی که
سرپرست و معبود واقعی خداست، و تنها اوست که مردگان را زنده می کند و فقط
اوست که بر هر کاری تواناست؛ (۹)
وَمَا اخْتَلَفْتُمْ فِیهِ مِنْ شَیْءٍ فَحُکْمُهُ إِلَى اللَّهِ
ذَلِکُمُ اللَّهُ رَبِّی عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ
﴿۱۰﴾
و آنچه را [از امور دین، عقاید و احکام] در آن اختلاف دارید، داوری اش
با خداست. این است خدا پروردگار من، بر او توکل کردم و به او باز می گردم.
(۱۰)
فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ
أَزْوَاجًا وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا یَذْرَؤُکُمْ فِیهِ لَیْسَ
کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَهُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ
﴿۱۱﴾
آفریننده آسمان ها و زمین است. از خودتان برایتان جفت هایی قرار داد، و
از چهارپایان هم جفت هایی آفرید. شما را با این [تدبیر حکیمانه] زیاد می
کند. هیچ چیزی مانند او نیست و او شنوا و بیناست. (۱۱)
لَهُ مَقَالِیدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشَاءُ وَیَقْدِرُ إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ
﴿۱۲﴾
کلیدهای آسمان ها و زمین فقط در سیطره مالکیّت اوست. رزق و روزی را برای
هر کس که بخواهد وسعت می دهد و یا تنگ می گیرد. یقیناً او به همه چیز
داناست. (۱۲)
شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِی
أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى
وَعِیسَى أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ کَبُرَ عَلَى
الْمُشْرِکِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَنْ
یَشَاءُ وَیَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ یُنِیبُ
﴿۱۳﴾
از دین آنچه را به نوح سفارش کرده بود، برای شما تشریع کرد و آنچه را به
تو وحی کردیم؛ و آنچه ابراهیم و موسی و عیسی را به آن توصیه نمودیم [این
است] که دین را برپا دارید و در آن فرقه فرقه و گروه گروه نشوید. بر مشرکان
دینی که آنان را به آن می خوانی گران است. خدا هر کس را بخواهد به سوی
[این] دین جلب می کند، و هر کس را که به سوی او بازگردد هدایت می کند، (۱۳)
وَمَا تَفَرَّقُوا إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیًا
بَیْنَهُمْ وَلَوْلَا کَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ إِلَى أَجَلٍ
مُسَمًّى لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ أُورِثُوا الْکِتَابَ مِنْ
بَعْدِهِمْ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ مُرِیبٍ
﴿۱۴﴾
و [جامعه های دینی در طول تاریخ] فرقه فرقه و گروه گروه نشدند، مگر پس
از آنکه [نسبت به حقّانیّت دین به وسیله کتاب های آسمانی] دانش و آگاهی به
سویشان آمد، [این پراکندگی و تفرقه به سبب] حسد و دشمنی میان خودشان بود، و
اگر از سوی پروردگارت فرمانی [بر مهلت یافتنشان] تا زمان معین پیشی نگرفته
بود، بی تردید میانشان [به نابودی و هلاکت] حکم شده بود. و یقیناً کسانی
که پس از آنان کتاب آسمانی [قرآن] را به میراث یافتند، نسبت به آن در
تردیدی سخت هستند. (۱۴)
فَلِذَلِکَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَلَا تَتَّبِعْ
أَهْوَاءَهُمْ وَقُلْ آمَنْتُ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ کِتَابٍ
وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَیْنَکُمُ اللَّهُ رَبُّنَا وَرَبُّکُمْ لَنَا
أَعْمَالُنَا وَلَکُمْ أَعْمَالُکُمْ لَا حُجَّةَ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمُ
اللَّهُ یَجْمَعُ بَیْنَنَا وَإِلَیْهِ الْمَصِیرُ
﴿۱۵﴾
پس آنان را [به سوی همان آیینی که به تو وحی شده] دعوت کن، و همان گونه
که مأموری [بر این دعوت] استقامت کن، و از هواهای نفسانی آنان پیروی مکن و
بگو: به هر کتابی که خدا نازل کرده، ایمان آوردم، و مأمورم که در میان شما
به عدالت رفتار کنم؛ خدا پروردگار ما و شماست؛ اعمال ما برای خود ما و
اعمال شما برای خود شماست؛ دیگر میان ما و شما [پس از روشن شدن حقایق] هیچ
حجت و برهانی نیست؛ خدا ما و شما را [در عرصه قیامت] جمع می کند، و بازگشت
[همه] به سوی اوست. (۱۵)
وَالَّذِینَ یُحَاجُّونَ فِی اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مَا اسْتُجِیبَ لَهُ
حُجَّتُهُمْ دَاحِضَةٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ وَلَهُمْ
عَذَابٌ شَدِیدٌ
﴿۱۶﴾
کسانی که درباره خدا پس از آنکه دعوتش [از سوی مردم منصف با تکیه بر عقل
و فطرت] اجابت شده مجادله و ستیزه می کنند، دلیلشان [بر ضد حقایق] نزد
پروردگارشان باطل است و از سوی خدا خشمی بر آنان است و برای آنان عذابی سخت
خواهد بود. (۱۶)
اللَّهُ الَّذِی أَنْزَلَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ وَالْمِیزَانَ وَمَا یُدْرِیکَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِیبٌ
﴿۱۷﴾
خداست که به حقّ و راستی کتاب و میزان [سنجش حق از باطل] را نازل کرد. و تو چه می دانی، شاید قیامت نزدیک باشد. (۱۷)
یَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِهَا وَالَّذِینَ
آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْهَا وَیَعْلَمُونَ أَنَّهَا الْحَقُّ أَلَا إِنَّ
الَّذِینَ یُمَارُونَ فِی السَّاعَةِ لَفِی ضَلَالٍ بَعِیدٍ
﴿۱۸﴾
کسانی که به آن ایمان ندارند [از روی ریشخند] به آمدنش شتاب دارند، و
کسانی که ایمان دارند از آن بیمناکند و می دانند بی تردید قیامت حق است.
آگاه باشید! یقیناً کسانی که درباره قیامت همواره تردید می کنند، در گمراهی
دور و درازی هستند. (۱۸)
اللَّهُ لَطِیفٌ بِعِبَادِهِ یَرْزُقُ مَنْ یَشَاءُ وَهُوَ الْقَوِیُّ الْعَزِیزُ
﴿۱۹﴾
خدا نسبت به بندگانش بسیار مهربان و نیکوکار است، هر که را بخواهد روزی می بخشد و او نیرومند و توانای شکست ناپذیر است. (۱۹)
مَنْ کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِ وَمَنْ
کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِی
الْآخِرَةِ مِنْ نَصِیبٍ
﴿۲۰﴾
کسی که زراعت آخرت را بخواهد، بر زراعتش می افزاییم و کسی که زراعت دنیا
را بخواهد، اندکی از آن را به او می دهیم، ولی او را در آخرت هیچ بهره و
نصیبی نیست. (۲۰)
أَمْ لَهُمْ شُرَکَاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّینِ مَا لَمْ یَأْذَنْ
بِهِ اللَّهُ وَلَوْلَا کَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ وَإِنَّ
الظَّالِمِینَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ
﴿۲۱﴾
آیا مشرکان و کافران معبودانی دارند که بی اذن خدا آیینی را برای آنان
پایه گذاری کرده اند؟ [در صورتی که پایه گذاری آیین، حق ویژه خداست و کسی
را نرسد که از نزد خود آیینی بسازد] اگر فرمان قاطعانه خدا بر مهلت
یافتنشان نبود، مسلماً میانشان [به نابودی و هلاکت] حکم می شد؛ و بی تردید
برای ستمکاران عذابی دردناک خواهد بود. (۲۱)
تَرَى الظَّالِمِینَ مُشْفِقِینَ مِمَّا کَسَبُوا وَهُوَ وَاقِعٌ بِهِمْ
وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِی رَوْضَاتِ الْجَنَّاتِ
لَهُمْ مَا یَشَاءُونَ عِنْدَ رَبِّهِمْ ذَلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبِیرُ
﴿۲۲﴾
ستمکاران را [در قیامت] می بینی که از اعمالی که انجام داده اند، بسیار
بیمناکند وهمان را که مرتکب شده اند، بر آنان فرود می آید و کسانی که ایمان
آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، در باغ های سرسبز بهشت اند، برای
آنان هر چه را که بخواهند نزد پروردگارشان فراهم است؛ این همان فضل بزرگ
است. (۲۲)
ذَلِکَ الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا
وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا
الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى وَمَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ
فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ
﴿۲۳﴾
این است چیزی که خدا آن را به بندگانش که ایمان آورده و کارهای شایسته
انجام داده اند، مژده می دهد. بگو: از شما [در برابر ابلاغ رسالتم] هیچ
پاداشی جز مودّت نزدیکان را [که بنابر روایات بسیار اهل بیت ـ علیهم السلام
ـ هستند] را نمی خواهم. و هر کس کار نیکی کند، بر نیکی اش می افزاییم؛
یقیناً خدا بسیار آمرزنده و عطاکننده پاداش فراوان در برابر عمل اندک است.
(۲۳)
أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ کَذِبًا فَإِنْ یَشَإِ اللَّهُ
یَخْتِمْ عَلَى قَلْبِکَ وَیَمْحُ اللَّهُ الْبَاطِلَ وَیُحِقُّ الْحَقَّ
بِکَلِمَاتِهِ إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
﴿۲۴﴾
بلکه [منافقان سبک مغز] می گویند: [در نزول آیه مودت] بر خدا دروغ بسته
است! پس اگر خدا بخواهد، بر دل تو مهر می نهد [تا از دروغ بستن باز ایستی،
ولی تو از دروغ بستن بر خدا منزهی، این تهمت بزرگ است که این بیماردلان بر
تو می بندند]. و خدا باطل را محو می کند و حق را با کلمات استوارش [و سخنان
منطقی و مستدلش] پابرجا می سازد؛ یقیناً او به نیّات و اسرار سینه ها
داناست. (۲۴)
وَهُوَ الَّذِی یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَیَعْفُو عَنِ السَّیِّئَاتِ وَیَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ
﴿۲۵﴾
و اوست که توبه را از بندگانش می پذیرد و از گناهان درمی گذرد و آنچه را انجام می دهید، می داند. (۲۵)
وَیَسْتَجِیبُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَیَزِیدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَالْکَافِرُونَ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ
﴿۲۶﴾
و درخواست کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند،
اجابت می کند و از فضل و احسانش بر آنان می افزاید؛ و برای کافران عذابی
سخت خواهد بود. (۲۶)
وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِی الْأَرْضِ
وَلَکِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَا یَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرٌ
بَصِیرٌ
﴿۲۷﴾
و اگر خدا روزی را بر بندگانش وسعت دهد، در زمین سرکشی و ستم کنند، ولی
آنچه را بخواهد به اندازه نازل می کند؛ یقیناً او به بندگانش آگاه و
بیناست. (۲۷)
وَهُوَ الَّذِی یُنَزِّلُ الْغَیْثَ مِنْ بَعْدِ مَا قَنَطُوا وَیَنْشُرُ رَحْمَتَهُ وَهُوَ الْوَلِیُّ الْحَمِیدُ
﴿۲۸﴾
و اوست که باران را پس از اینکه [مردم از آمدنش] نومید شدند، نازل می
کند و رحمتش را می گستراند، و او سرپرست و یار [واقعی] و ستوده است. (۲۸)
وَمِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَثَّ فِیهِمَا
مِنْ دَابَّةٍ وَهُوَ عَلَى جَمْعِهِمْ إِذَا یَشَاءُ قَدِیرٌ
﴿۲۹﴾
و از نشانه های [ربوبیت و قدرت] او آفرینش آسمان ها و زمین است و [نیز]
آنچه از جنبنده میان آن دو پراکنده است، و او هرگاه بخواهد بر جمع کردنشان
تواناست. (۲۹)
وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَنْ کَثِیرٍ
﴿۳۰﴾
و هر آسیبی به شما رسد به سبب اعمالی است که مرتکب شده اید، و از بسیاری [از همان اعمال هم] درمی گذرد. (۳۰)
وَمَا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِینَ فِی الْأَرْضِ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا نَصِیرٍ
﴿۳۱﴾
و شما در زمین عاجزکننده [خدا] نیستید [تا بتوانید از دسترس قدرت او بیرون روید] و جز خدا هیچ سرپرست و یاوری برای شما نیست. (۳۱)
وَمِنْ آیَاتِهِ الْجَوَارِ فِی الْبَحْرِ کَالْأَعْلَامِ
﴿۳۲﴾
از نشانه های او کشتی های کوه آسا در میان دریاست [که به کمک باد در حرکت اند.] (۳۲)
إِنْ یَشَأْ یُسْکِنِ الرِّیحَ فَیَظْلَلْنَ رَوَاکِدَ عَلَى ظَهْرِهِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ
﴿۳۳﴾
اگر بخواهد باد را فرومی نشاند، در نتیجه کشتی ها به روی آب ساکن و بی
حرکت می مانند؛ یقیناً در این واقعیت برای هر شکیبای سپاس گزاری نشانه هایی
[بر قدرت و ربوبیت خدا] ست. (۳۳)
أَوْ یُوبِقْهُنَّ بِمَا کَسَبُوا وَیَعْفُ عَنْ کَثِیرٍ
﴿۳۴﴾
یا اگر بخواهد کشتی ها را [با سرنشینانش] به سبب گناهانی که مرتکب شده
اند، نابود می کند و از بسیاری [از همان گناهان] می گذرد. (۳۴)
وَیَعْلَمَ الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِنَا مَا لَهُمْ مِنْ مَحِیصٍ
﴿۳۵﴾
و تا کسانی که درآیات ما مجادله و ستیزه می کنند، بدانند که آنان را [از عرصه قدرت ما] هیچ گریزگاهی نیست. (۳۵)
فَمَا أُوتِیتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَمَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَمَا
عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ وَأَبْقَى لِلَّذِینَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ
یَتَوَکَّلُونَ
﴿۳۶﴾
پس آنچه [از کالا، وسایل و ابزار مادی] به شما داده اند، متاع [اندک و
زودگذر] زندگی دنیاست، و آنچه [از بهره و پاداش] نزد خداست، برای کسانی که
ایمان آورده اند و بر پروردگارشان توکل می کنند، بهتر و پایدارتر است. (۳۶)
وَالَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُونَ
﴿۳۷﴾
و [همان] کسانی که از گناهان بزرگ و از کارهای زشت دوری می کنند و
هنگامی که [به مردم] خشم می گیرند، راه چشم پوشی و گذشت را برمی گزینند؛
(۳۷)
وَالَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ
﴿۳۸﴾
و آنان که دعوت پروردگارشان را اجابت کردند و نماز را برپا داشتند و
کارشان در میان خودشان بر پایه مشورت است و از آنچه روزی آنان کرده ایم،
انفاق می کنند؛ (۳۸)
وَالَّذِینَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْیُ هُمْ یَنْتَصِرُونَ
﴿۳۹﴾
و آنان که هرگاه ستمی به آنان رسد [تسلیم ستم و ستمکار نمی شوند، بلکه
از دشمن به حکم حق و برابر با قوانین اسلام] انتقام می گیرند؛ (۳۹)
وَجَزَاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ
﴿۴۰﴾
پاداش بدی [چون قتل و زخم زدن و اتلاف مال] مانند همان بدی است؛ ولی هر
که بگذرد و [میان خود و طرف مقابلش را] اصلاح نماید. پاداشش بر عهده خداست؛
یقیناً خدا ستمکاران را دوست ندارد. (۴۰)
وَلَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولَئِکَ مَا عَلَیْهِمْ مِنْ سَبِیلٍ
﴿۴۱﴾
و کسانی که پس از ستم دیدنشان [به حکم حق و برابر قوانین اسلام] در مقام
انتقام برآیند، ایرادی بر آنان نیست [و در شرع مقدس مجوزی وجود ندارد که
حق آنان را باطل کنند.] (۴۱)
إِنَّمَا السَّبِیلُ عَلَى الَّذِینَ یَظْلِمُونَ النَّاسَ وَیَبْغُونَ
فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ أُولَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ
﴿۴۲﴾
ایراد و محکومیت فقط متوجه کسانی است که به مردم ستم روا می دارند و به
ناحق در زمین سرکشی می کنند، اینانند که برای آنان عذابی دردناک خواهد بود،
(۴۲)
وَلَمَنْ صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَلِکَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
﴿۴۳﴾
و کسی که [با قدرت داشتن بر انتقام به اختیار خود] شکیبایی ورزد و [از
انتقام] گذشت کند، بی تردید این از اموری است که ملازمت بر آن از واجبات
است، (۴۳)
وَمَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ وَلِیٍّ مِنْ بَعْدِهِ وَتَرَى
الظَّالِمِینَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذَابَ یَقُولُونَ هَلْ إِلَى مَرَدٍّ
مِنْ سَبِیلٍ
﴿۴۴﴾
و هر که را خدا [به کیفر کبر و عنادش] گمراه کند، او را پس از خدا هیچ
سرپرست و یاوری نخواهد بود؛ و ستمکاران را [روز قیامت] می بینی چون عذاب را
ببینند، می گویند: آیا راهی به سوی بازگشت [به دنیا] وجود دارد؟! (۴۴)
وَتَرَاهُمْ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا خَاشِعِینَ مِنَ الذُّلِّ
یَنْظُرُونَ مِنْ طَرْفٍ خَفِیٍّ وَقَالَ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ
الْخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِیهِمْ یَوْمَ
الْقِیَامَةِ أَلَا إِنَّ الظَّالِمِینَ فِی عَذَابٍ مُقِیمٍ
﴿۴۵﴾
و آنان را می بینی که بر آتش عرضه می شوند، [در حالی که از شدت رسوایی
سرافکنده اند] زیر چشمی به آن می نگرند. و اهل ایمان می گویند: یقیناً
زیانکاران کسانی هستند که روز قیامت سرمایه وجود خود و کسانشان را تباه
کرده اند. آگاه باشید! مسلماً ستمکاران در عذابی پایدار و جاودانه اند.
(۴۵)
وَمَا کَانَ لَهُمْ مِنْ أَوْلِیَاءَ یَنْصُرُونَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَمَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ سَبِیلٍ
﴿۴۶﴾
و در برابر خدا برای آنان سرپرستان و یاورانی که یاریشان دهد نخواهد
بود؛ و هر که را خدا گمراه کند، او را هیچ راهی [به سوی نجات و سعادت]
نیست. (۴۶)
اسْتَجِیبُوا لِرَبِّکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لَا مَرَدَّ
لَهُ مِنَ اللَّهِ مَا لَکُمْ مِنْ مَلْجَإٍ یَوْمَئِذٍ وَمَا لَکُمْ مِنْ
نَکِیرٍ
﴿۴۷﴾
پیش از آنکه روزی فرا رسد که از سوی خدا هیچ بازگشتی برای آن نیست،
پروردگارتان را اجابت کنید، آن روز برای شما هیچ پناه گاهی و هیچ راه
انکاری [نسبت به اعمالی که مرتکب شده اید] وجود ندارد؛ (۴۷)
فَإِنْ أَعْرَضُوا فَمَا أَرْسَلْنَاکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظًا إِنْ
عَلَیْکَ إِلَّا الْبَلَاغُ وَإِنَّا إِذَا أَذَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنَّا
رَحْمَةً فَرِحَ بِهَا وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ
أَیْدِیهِمْ فَإِنَّ الْإِنْسَانَ کَفُورٌ
﴿۴۸﴾
پس اگر [از دعوتت] روی برگردانند [اندوهگین مباش] ما تو را بر آنان
نگهبان و مراقب نفرستاده ایم [تا آنان را به اجبار در دایره هدایت قرار
دهی]، جز رساندن [پیام وحی] بر عهده تو نیست، و هنگامی که ما از سوی خود
رحمتی [چون سلامت، امنیت و ثروت] به انسان بچشانیم، به آن سرمست و مغرور می
شود، و اگر به سبب گناهانی که مرتکب شده اند آسیبی به آنان رسد [رحمت حق
را فراموش می کنند]، بی تردید انسان بسیار ناسپاس است. (۴۸)
لِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ یَهَبُ
لِمَنْ یَشَاءُ إِنَاثًا وَیَهَبُ لِمَنْ یَشَاءُ الذُّکُورَ
﴿۴۹﴾
مالکیّت و فرمانروایی آسمان ها و زمین فقط در سیطره خداست، هر چه را
بخواهد می آفریند، به هر کس بخواهد دختر عطا می کند و به هر کس بخواهد پسر
می بخشد؛ (۴۹)
أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْرَانًا وَإِنَاثًا وَیَجْعَلُ مَنْ یَشَاءُ عَقِیمًا إِنَّهُ عَلِیمٌ قَدِیرٌ
﴿۵۰﴾
یا پسران و دختران را با هم به آنان می دهد و هر که را بخواهد نازا می کند؛ یقیناً او دانا و تواناست. (۵۰)
وَمَا کَانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُکَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْیًا أَوْ
مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ یُرْسِلَ رَسُولًا فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ مَا
یَشَاءُ إِنَّهُ عَلِیٌّ حَکِیمٌ
﴿۵۱﴾
هیچ بشری را نسزد که خدا با او سخن گوید، مگر از راه وحی یا از پشت حجاب
غیب یا رسولی [چون فرشته] می فرستد؛ پس فرشته به اذن او آنچه را بخواهد
وحی می کند؛ یقیناً او بلند مرتبه و حکیم است. (۵۱)
وَکَذَلِکَ أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ رُوحًا مِنْ أَمْرِنَا مَا کُنْتَ
تَدْرِی مَا الْکِتَابُ وَلَا الْإِیمَانُ وَلَکِنْ جَعَلْنَاهُ نُورًا
نَهْدِی بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّکَ لَتَهْدِی إِلَى
صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ
﴿۵۲﴾
و همان گونه [که بر پیامبران پیشین وحی کردیم] روحی را [چون قرآن] از
امر خود به تو وحی کردیم. تو [پیش از این] نمی دانستی کتاب و ایمان چیست؟
ولی آن [کتاب] را نوری قرار دادیم که هر کس از بندگانمان را بخواهیم به
وسیله آن هدایت می کنیم؛ بی تردید تو [مردم را] به راهی راست هدایت می
نمایی. (۵۲)
صِرَاطِ اللَّهِ الَّذِی لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِیرُ الْأُمُورُ
﴿۵۳﴾
راه آن خدایی که آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است، فقط در سیطره
مالکیّت و فرمانروایی اوست. آگاه باشید! که همه امور به سوی خدا بازمی
گردد. (۵۳)